Hashtags; wat is het en hoe gebruik je ze? - Richting Noord


Richting Noord



Hashtags; wat is het en hoe gebruik je ze?

Hashtags

Hashtags; wat is het en hoe gebruik je ze?

Hashtags, je weet wel dat bekende ‘hekje’, deze dus: #

Waar heb je ze voor nodig? Waarom zou je ze gebruiken en waar plaats je ze dan?

 

Wat zijn hashtags en waar kan je het voor gebruiken?

Hashtags gebruik je op social media om op te zoeken en om op gevonden te worden. Iemand kan bv de hashtag #ondernemendevrouwen volgen en als jij dit dan in je post zet dan zien ze dus jouw post, ook de mensen die jou niet volgen. Hoe handig is dat?!

Je schrijft je hashtag als 1 lange zin aan elkaar vast, dus zonder spaties. Je kan eventueel elk nieuw woord met een hoofdletter beginnen, dus zo: #SocialMediaStrategie dit is erg fijn voor de leesbaarheid. Op het moment dat je een hashtag plaatst wordt deze zwart en klikbaar, mensen kunnen hierop klikken en zo krijgen ze meer content te zien over dit onderwerp en kunnen ze dit volgen. Ze kunnen er zo ook voor kiezen om die persoon of dat bedrijf te gaan volgen die deze hashtags gebruiken, zo kan je dus ook aan meer volgers komen.

 

Waar gebruik je je hashtags?

In je social media uitingen. Maar let op; er zijn wel richtlijnen per social media kanaal.

Ik geef je mijn tips per social media kanaal:

 

Hashtags op Facebook

Op Facebook gebruik je hooguit 1 of 2 hashtags in je post. Er zijn weinig mensen die hier hashtags volgen. Je kan het wel doen om bijvoorbeeld iets te promoten.

 

Hashtags op Linkedin

Je kan je hashtags in je ‘bijdrage’ op Linkedin plaatsen, het staat al meteen onderaan in het blauw. Zodra je hierop klikt krijg je meteen al een # te zien. Als je begint met typen achter de # krijg je een voorstel te zien van hashtags die je kan gebruiken. Advies van Linkedin is om maximaal 3 tot 5 hashtags bij je bericht te plaatsen.

Ook is het op Linkedin mogelijk om artikelen te plaatsen, hier kan je wel meer hashtags plaatsen. Zo kan men d.m.v. de trefwoorden jouw artikel makkelijk vinden. Zorg dus voor relevante hashtags die bij het onderwerp van het artikel passen.

Je kan ook hashtags in je reactie op een bijdrage plaatsen.

In de linkerbovenhoek kan je zelf op hashtags zoeken als je informatie zoekt over een bepaald onderwerp of wilt weten hoe je concurrenten het doen! 😉 Om zelf vindbaar te zijn met je hashtags moet je wel je profiel op ‘openbaar’ zetten.

 

Hashtags op Instagram

Op Instagram zijn hashtags heel populair! Je kan ze eigenlijk overal gebruiken:

In je post: gebruik hier 5-10 hashtags. Je kan testen wat voor jou het beste werkt. Je zet ze onderaan in je tekst of in de eerste reactie.

In je story: hier zijn de meningen over verdeeld. De ene zegt dat het niks doet voor je bereik, de ander wel. Ik zou zeggen probeer beide uit en kijk wat het doet voor jouw bereik.

In je reel: in je tekst kan je je hashtags kwijt. Zeker aan te raden voor een nog groter bereik van je reel.

 

Algemene tips over hashtags: 

  • Zorg voor een mix aan populaire en minder populaire hashtags
  • Kies voor hashtags die bij jou passen, die over je bedrijf gaan of over je content
  • Kies voor hashtags die jouw doelgroep volgt
  • Maak 3 basislijsten met hashtags en vul deze aan over je specifieke post
  • Je kan ook zelf een hashtag beginnen, bijvoorbeeld met je bedrijfsnaam of met bepaalde content die je altijd op een bepaalde dag post, bv #InstagramTipsopWoensdag. Of je kan een hashtag beginnen met de naam van een challenge die je organiseert. Zo kunnen mensen ervoor kiezen om dit te gaan volgen, zelf te plaatsen in hun berichten en zo vergroot je meteen je bereik.

 

Zoals je ziet, is het zeker aan te raden om met hashtags aan de slag te gaan. Het is een kwestie van doen, testen, analyseren en bijstellen om zo tot de beste hashtag strategie te komen. Het kan soms best even een zoektocht zijn. Die goed onderzoek en zet ze daarna in je social media strategie in bijvoorbeeld Trello.

Veel succes!

Volg mij op Instagram of Linkedin.